|
Amandelen verlagen mogelijk het risico op diabetes type 2 |
|
|
|
|
© Bohn Stafleu van Loghum, Karin van Wordragen
|
|
zaterdag 01 januari 2011 |
|
Onderzoek van de Loma Linda University in Californie heeft aangetoond dat een verhoogde inname van amandelen mogelijk helpt om de kans op diabetes type 2 te verlagen.
De onderzoekers geven aan dat mensen die een dieet hebben wat rijk is aan amandelen een toegenomen insulinegevoeligheid hebben en een lager LDL-cholesterol. Een lage insulinegevoeligheid en een hoog LDL-cholesterol zijn twee risicofactoren voor diabetes type 2. De onderzoekers vergeleken de insuline- en cholesterolspiegels van twee groepen mensen. De ene groep moest 20 procent van de dagelijkse calorie-inname halen uit het eten van amandelen en de andere groep kreeg geen dieetinstructies. De ‘amandelgroep' bleek een betere insulinegevoeligheid en een betere LDL-cholesterolwaarde te hebben.
Michelle Wien, onderzoeksleider: "Het is veelbelovend voor mensen met risicofactoren voor chronische ziekten, zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten, dat aanpassingen in de voeding kunnen helpen deze risicofactoren te doen afnemen."
|