|
Volgens een nieuwe studie kunnen mensen met diabetes type 2 door het eten een of twee porties noten per dag, in plaats van bijvoorbeeld de dagelijkse muffin, hun bloedglucosewaarde en cholesterol verbeteren.
Uit een onderzoek bleek dat wanneer mensen met diabetes type 2 enkele van hun reguliere dagelijkse koolhydraten vervingen door een half kopje gemengde noten, hun bloedglucosewaarde en ‘slechte' cholesterol lichtjes daalde na drie maanden. Bij mensen die hun dagelijkse koolhydraten vervingen door een volkoren muffin werden deze positieve resultaten niet bereikt.
"Hoewel de onderzoeksresultaten niet betekenen dat noten de sleutel zijn tot een goede diabetesinstelling, kunnen zij wel deel uit maken van een gezond dieet", aldus Cyril Kendall van de University of Toronto in Canada. "Noten bevatten veel vet, maar we realiseren ons nu dat dit vooral de goede vetten zijn." Het gaat hier om onverzadigde vetten die worden gelinkt aan een lager risico op hart- en vaatziekten en aan andere gezondheidsvoordelen. "Toch bevatten noten veel calorieën en daarom doen vooral mensen met diabetes er goed aan ze niet zomaar toe te voegen aan hun dagelijkse dieet, maar ze te vervangen voor een minder gezonde snack die zij anders zouden nemen", aldus Kendall.
Bij het uitvoeren van de studie werden 117 volwassenen met diabetes type 2 willekeurig ingedeeld in drie groepen. Een groep kreeg ongezouten noten en werd opgedragen deze te nemen in plaats van een andere koolhydraatrijke snack, de tweede groep ruilde hun normale koolhydraatrijke snack in voor een ‘gezonde' volkoren muffin zonder toegevoegde suiker en de derde groep at voor de helft de noten en voor de helft de volkoren muffin. De eerste groep at gemiddeld twee ons (een half kopje) noten per dag, met in totaal ongeveer 475 calorieën. Na drie maanden zagen de onderzoekers dat de mensen in deze groep een gemiddelde daling van 0,2 procent hadden in hun HbA1C. "De verandering was klein en wordt niet bepaald als een klinisch significante verbetering gezien, maar de mensen in deze studie hadden al medicatie voor hun diabetes en waren al goed ingesteld. Zij hadden dus al een goede bloedglucosewaarde", aldus Kendall. "Dus we zien dat noten gunstig uitpakken, bovenop de medicatie die wordt gebruikt voor de diabetes." Voor wat betreft het cholesterol, nam het gemiddelde LDL (het slechte cholesterol) bij de eerste groep af van 97 mg/dl naar 89 mg/dl. Een LDL van 100 mg/dl wordt beschouwd als optimaal. Bij de andere twee groepen werden geen vergelijkbare verbeteringen gezien.
Het was niet duidelijk waarom de mensen uit de eerste groep (de ‘notengroep') betere bloedglucosewaarden en cholesterol hadden, maar volgens Kendall komt het grotendeels door de enkelvoudig onverzadigde vetten in de noten. Voor mensen die niet dol zijn op noten zijn er andere bronnen van enkelvoudig onverzadigde vetten, zoals olijfolie en avocado's. Hoewel tijdens de studie niet naar deze voedingsmiddelen is gekeken, lijkt het Kendall verstandig om sommige koolhydraten te vervangen door deze vetten. |